Visegrad EU portals : EurActiv.cz | EurActiv.pl | EurActiv.hu | EurActiv.sk | Facebook | Twitter | YouTube EU4YOU
Logo EurActiv.cz

Evropský koncesionářský poplatek jde ruku v ruce s kvalitou TV vysílání

(en) (fr)

zdroj: WikimediaCommons.org; autor: Ralf Roletschek.

18.07.2011
Zavedení poplatku za televizní vysílání na evropské úrovni by zvýšilo kvalitu a nezávislost evropského zpravodajství, myslí si ředitel panevropské zpravodajské televizní stanice Euronews Philippe Cayla. EurActivu to sdělil v exkluzivním rozhovoru.

inzerce

Hospodářská recese a raketový vzestup sociálních sítí donutil mediální společnosti uvažovat o nové podobě svého business modelu. Finanční podpora veřejnosti by tak mohla být dobrým způsobem, jak překonat těžké období, aniž by utrpěla kvalitní žurnalistika.

Philippe Cayla, výkonný ředitel mnohojazyčného zpravodajského kanálu Euronews, který své vysílání zahájil v roce 1993 ve francouzském Lyonu, věří, že v „ideálním“ případě by financování médií probíhalo nezávisle, ale v těžkém období se taková podpora velmi hodí.

„S problémem veřejných poplatků se řada velkých zemí jako je Británie, Německo nebo také Francie a Itálie, vypořádala,“ vysvětluje.

Podle jeho názoru by měl být takový poplatek vybírán a přerozdělován nezávislými organizacemi a nikoliv vládami, jak bývá zvykem. Na evropské úrovni se ale o takovém poplatku zatím příliš nediskutuje, posteskne si.

„Bohužel v brzké době zavedení evropského koncesionářského poplatku neočekávám,“ řekl. „Dneska tu funguje soukromé podnikání. Mediální společnosti jsou soukromé a jsou financovány z reklamy nebo z předplatného,“ dodává.

Potřebujeme silnou značku

Největší výzvou tak podle Cayly zůstává pro televizní stanice, jakou je i Euronews, internet.

„Potřebujeme silnou značku,“ vysvětluje. V prostředí, kde úspěšně fungují tisíce televizních kanálů by rád, aby lidé říkali: „Chci se dívat na Euronews“.

Největším soupeřem stanice Euronews, která přináší zpravodajství z evropské perspektivy v deseti různých jazycích, kromě angličtiny, němčiny a francouzštiny i v italštině, portugalštině, španělštině, ruštině, turečtině nebo arabštině, je totiž americký kanál CNN.

V současné době se Euronews těší sledovanosti, která se pohybuje kolem šesti milionů diváků denně, připomíná Cayla. Ambice televize jsou ale mnohem vyšší, její vysílání by měla sledovat polovina světové populace.

I přesto, že se Euronews soustředí na vysílání v neevropských jazycích, Cayla poznamenává, že stanice nikdy nechtěla působit jako nástroj tzv. měkké síly (soft power), ale stala se jí tím, že prostřednictvím svého vysílání šířila „image Evropy“.

Nedílná součást evropské integrace

Cayla má také pocit, že v rámci evropské sedmadvacítky upadá komunikace evropských témat – sledují je pouze lidé, kteří se o dění v Evropské unii zajímají například z profesních nebo studijních důvodů.

„Mojí představou je, že země EU pochopí, že Euronews je nedílnou součástí (evropské) integrace a je tedy potřeba část jejích zdrojů kanálu věnovat,“ zdůraznil.

V současné době se televize do vysílání ve členských zemí EU dostává prostřednictvím národních televizních společností a to vždy jen na pár hodin. Cayla by rád, aby vysílání probíhalo digitálně a zadarmo.

Takový krok kupředu by ale stál 50 milionů eur ročně. „Je to svým způsobem drahé i levné. Drahé z pohledu financí, ale už ne tak, když si uvědomíte, že s takovými penězi máte mnohojazyčný kanál, který je zadarmo dostupný v každém koutku Evropy,“ zní jeho argument.

V současně době je Euronews financována částečně národními televizními společnostmi, které jsou tak jejím hlavními podílníky, a Evropskou komisí formou grantů (25 %).

Celý rozhovor s Philippem Caylou, který je výkonným ředitelem televizního kanálu Euronews od roku 2003, si můžete přečíst ve francouzském jazyce zde.

inzerce

© 2004-2016. EU-Media, s.r.o., ISSN 1803-2486. Obsah této stránky je autorským dílem. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu EU-Media, s.r.o. zakázáno. Více informací je možné najít zde.
Technology and Design by MONOGRAM
to_top