Visegrad EU portals : EurActiv.cz | EurActiv.pl | EurActiv.hu | EurActiv.sk | Facebook | Twitter | YouTube EU4YOU
Logo EurActiv.cz

Hedegaard chce přísnější limity pro emise z dopravy

(en)

18.01.2010
Budoucí komisařka pro změnu klimatu Connie Hedegaard během svého slyšení v Parlamentu 15. ledna řekla poslancům, že míní bojovat s emisemi v dopravě. Během svého působení v Komisi chce Hedegaard předložit komplexní legislativní balíček o klimatu.

inzerce

Balíček by obsahoval iniciativy, které by pomohly v boji s narůstajícími emisemi a byl by podobný souboru opatření o energetice a klimatických změnách, který EU přijala v roce 2008, řekla Hedegaard.

Podle kandidátky je neustálý nárůst objemu uhlíkových emisí obrovskou výzvou a komplikuje ostatní iniciativy, které jsou součástí portfolia. Jednou z prvních změn by bylo zavedení legislativních omezení pro emise CO2 z trajektů či revize unijních pravidel pro emise z aut, která jsou podle Hedegaard vzhledem k rychlosti technologického rozvoje zastaralá.

Budoucí komisařka chce vytvořit pro emise z dopravy cenové sazby tak, aby se s nimi dalo obchodovat  jako s průmyslovými emisemi v již fungujícím systému obchodování s povolenkami.

Změna klimatu především

Post komisaře pro změny klimatu je nová funkce, která bude existovat vedle již zavedeného komisaře pro životní prostředí. Přesný záběr portfolia, vzniklého kvůli naléhavosti problematiky klimatických změn, ještě není zcela vyjasněný. Designovaná komisařka během „grilování“ sdělila poslancům, že by převzala roli jakéhosi „horizontálního koordinátora“, který by se snažil o to, aby byl boj s klimatickými změnami zahrnut v co nejvíce politikách Unie.

„Nebude snadné jej vytvořit [generální ředitelství pro klimatické změny],“ přiznala Hedegaard. „Klima může být téměř cokoliv,“ dodala. Hedegaard uvedla, že se někdy vzájemně překrývají i velmi rozdílné oblasti -  například průmysl, věda a výzkum, energetika a životní prostředí. Dánka dodala, že není možné všechny tyto oblasti začlenit do jediného portfolia a proto je nutné snažit se klima zahrnout do rozličných politik.

Budoucí komisařka by chtěla úzce spolupracovat s ostatními členy Komise a předkládat společné návrhy. Hedegaard však přiznala, že bude nejspíš složité ostatní komisaře přesvědčit, aby slevili ze svých priorit a věnovali prostor klimatu. „Klima, energetická bezpečnost a tvorba pracovních míst ale musejí být hlavními úkoly Unie,“ zdůraznila kandidátka.

Zelený růst bez protekcionismu

Bývalá dánská ministryně pro energetiku a klima intenzivně podporuje „zelený ekonomický růst.“ Řekla také, že by neměla být přijímána žádná protekcionistická opatření, která by evropský průmysl a obchod chránila před mezinárodní konkurencí. „Měli bychom se vyvarovat přílišné opatrnosti, kvůli níž bychom nakonec mohli přijít o veškeré zisky,“ prohlásila Hedegaard. Také varovala, že Čína bude pokračovat s investicemi do „zelených technologií“ a evropský průmysl si nemůže dovolit zaspat.

Poslance zajímalo, kde chce kandidátka, disponující jen skromnými prostředky vyčleněnými pro své portfolio, vzít peníze na budoucí iniciativy. Hedegaard přislíbila, že se pokusí přesměrovat finanční zdroje ve prospěch čistých technologií a postupně zcela „odstavit“ fosilní paliva.

Kandidátka se během svého slyšení vymezila proti názorům designovaného komisaře pro inovace, který hovořil o posilování jaderné energetiky. „Nemyslím si, že bychom měli investovat do jádra na úkor udržitelných zdrojů. Ve vesmíru, v němž žiji já, neplatí jaderná energie za obnovitelný zdroj,“ poznamenala za potlesku poslanců Hedegaard.

Co se však nelíbí environmentalistům, je její odmítavý postoj k povinným závazkům ohledně energetické účinnosti. „Není potřeba, aby se jednalo o závazné mety,“ řekla.

Globální dohoda o klimatu je nutnost

Kandidátka dále trvala na tom, že zajištění globální dohody o klimatu pod patronátem OSN by mělo setrvat mezi prioritami EU. „Neměli bychom to v této fázi vzdávat,“ prohlásila v naději, že by k dohodě mohlo dojít příští rok v Mexico City.

Hedegaard, která v prosinci 2009 předsedala vyjednáváním v Kodani, musela čelit obviněním, že konference byla naprosté fiasko. „Rozvojové země zde přijaly své závazky a myslím si, že není fér kritizovat lidi, kteří roky mobilizují svět pro záchranu klimatu,“ prohlásila na svou obranu a dodala, že Dánsko i EU učinily pro věc maximum.

Unie musí do konce měsíce předložit OSN zprávu se svými závazky ohledně redukce emisí do roku 2020. Ačkoliv by některé státy vítaly snížení o 30 %, Hedegaard se spíše přiklání k realističtějším 20 % s tím, že ambicióznější závazek by byl přijat, pokud by členské státy snižovaly emise podle plánu. „Myslím, že na 30 % bychom se pravděpodobně nedohodli,“ uvedla Hedegaard , která byla dříve zastánkyní většího omezení.

Málo konkrétních návrhů

Hedegaard se může pochlubit skvělými komunikačními dovednostmi, přesto ji poslanci kritizovali za přílišnou obecnost projevu a nedostatek konkrétních opatření, která by chtěla zavést. „Všichni pořád opakují, že ochrana prostředí se musí skloubit s ekonomikou, ale stejná slova mohou znamenat různé věci,“ vyjádřil se k problému jeden z europoslanců.

Nouze o konkrétní vize provázela mnohá slyšení designovaných komisařů. Někteří poslanci to přičítají pokynům, které kandidátům předal předseda Komise José Manuel Barroso. Socialisté je dokonce přirovnali ke slibu mlčenlivosti.

inzerce

© 2004-2016. EU-Media, s.r.o., ISSN 1803-2486. Obsah této stránky je autorským dílem. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu EU-Media, s.r.o. zakázáno. Více informací je možné najít zde.
Technology and Design by MONOGRAM
to_top