Visegrad EU portals : EurActiv.cz | EurActiv.pl | EurActiv.hu | EurActiv.sk | Facebook | Twitter | YouTube EU4YOU
Logo EurActiv.cz

Kvůli snižování emisí CO2 z aut Německo vyvíjí neobvyklý tlak, tvrdí diplomaté

(en)

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: supakitmod

22.07.2013
Europoslanci a členské země se před nedávnem dohodli na kompromisu ohledně nové legislativy ke snižování emisí CO2 z automobilů. Finální schválení nových předpisů se však odkládá. Podle diplomatických zdrojů je to kvůli silnému tlaku Německa, které hájí zájmy svých automobilek. Mezi členskými státy to prý nevyvolává dobrý pocit.

inzerce

Diplomaté několika evropských zemí si stěžují na nátlak, který Německo vyvíjí v souvislosti s novými předpisy pro snižování emisí CO2 z automobilů. Podle zdrojů bruselské redakce EurActivu je neobvyklý tlak cítit i na nejvyšší politické úrovni.

V současné době se v Evropském parlamentu i mezi členskými státy projednávají dvě nařízení, která stanoví nástroje pro snižování emisí CO2 z nových osobních automobilů a dodávek do roku 2020 (EurActiv 19.2.2013). Na konci června se členské země a europoslanci neformálně shodli na kompromisu, který bylo potřeba už jen formálně potvrdit (EurActiv 26.6.2013).

V Radě se ale projednávání nové legislativy zaseklo. Jak už EurActiv zmiňoval v jednom ze svých minulých článků, během červnového summitu se lídři evropských zemí dohodli, že schvalování nařízení zatím odloží. Ke stejnému rozhodnutí došlo i na zasedání Výboru stálých zástupců (Coreper), který měl o nařízeních rozhodovat v polovině minulého týdne.

Podle diplomatů za tímto rozhodnutím stojí právě tlak Německa. Kancléřka Angela Merkelová podle zdrojů EurActivu před summitem osobně telefonovala například s irským premiérem Endou Kennym. Podle jejich informací hovořila v souvislosti s emisní legislativou o budoucnosti záchranných fondů pro irské banky postižené krizí.

Maďarským nebo nizozemským představitelům se pak prý dostalo varování, že by mohly být ohroženy investice německých automobilek v jejich zemích.      

„Vždycky existují výměnné obchody a férové nebo neférové hry, ve kterých jde o podporu pro určitou legislativu,“ řekl EurActivu jeden z unijních diplomatů. „V tomto případě šlo ale často o výhrůžky, proti kterým nemůžete bojovat,“ tvrdí.

Neobvyklý postup

O nařízeních pro snižování emisí z aut se bude pravděpodobně rozhodovat až po německých spolkových volbách, které jsou naplánovány na září. Ostatní státy však prý nejsou z odkladů příliš nadšené. „Je to nepříjemný pocit,“ uvedl jeden z diplomatů. „Jsme ohromeni tím, jakým způsobem se situace vyvíjí.

Podle dalšího zdroje tento vývoj narušuje celý vyjednávací proces mezi Radou, Parlamentem a Komisí. Na to upozornil ostatně i německý europoslanec Matthias Groote (S&D), který předsedá výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI). Pokud se nepodaří kompromis potvrdit co nejdříve, bude to podle něj mít negativní dopad i na další trojstranná vyjednávání, která aktuálně probíhají.

Zdroj z blízkosti generální tajemnice Evropské komise Catherine Dayové pak vyjádřil obavu o integritu evropského rozhodovacího procesu. Je prý totiž neobvyklé, aby se dosažené kompromisy odsouvaly a jejich finální schvalování se protahovalo za podobných okolností. Dohoda o emisní legislativě prý navíc byla podle řady názorů vyváženým kompromisem.

Spor o superkredity

Některé německé automobilky jako BMW nebo Daimler však požadují výhodnější nastavení systému tzv. superkreditů, který má pomoci především výrobcům velkých vozů s vysokou spotřebou. Pokud totiž automobilka vyrábí zároveň i menší a účinnější vozidla, mají pak při finálním přepočítávání emisí vyšší „váhu“, a výrobu méně úsporných aut tedy kompenzují.

Tento systém se nelíbí především ochráncům životního prostředí, kteří tvrdí, že díky superkreditům se automobilkám nabízí větší prostor pro manévrování, a množství emisí se kvůli tomu bude ve skutečnosti snižovat pomaleji.

Německé automobilky mají podle zdrojů EurActivu na politiky v Berlíně poměrně velký vliv a blízké jsou i jejich vzájemné vztahy. Jeden z ministrů kancléřčina kabinetu, Eckart von Klaeden (CDU), například nedávno oznámil, že z politiky odchází – v budoucnu má zastupovat právě zájmy automobilky Daimler. Současný šéf vnějších vztahů společnosti se pak má stát novým německým velvyslancem v Afghánistánu.

inzerce

© 2004-2016. EU-Media, s.r.o., ISSN 1803-2486. Obsah této stránky je autorským dílem. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu EU-Media, s.r.o. zakázáno. Více informací je možné najít zde.
Technology and Design by MONOGRAM
to_top