Visegrad EU portals : EurActiv.cz | EurActiv.pl | EurActiv.hu | EurActiv.sk | Facebook | Twitter | YouTube EU4YOU
Logo EurActiv.cz

Reklamovat zboží zakoupené online v jiné zemi EU má být snazší, navrhuje Jourová


zdroj: Evropská komise

09.12.2015
Reklamovat zboží zakoupené v jiné zemi EU podle stejných pravidel jako doma je hlavní ideou dnes zveřejněného návrhu Komise, která tak chce zvýšit důvěru Evropanů v online nákup po celé Unii. Zároveň má nový plán ulevit firmám, které nejednotná pravidla na evropském trhu od rozšíření svého podnikání za hranice odrazovala. Reklamace a vrácení zboží zakoupeného například v Německu tak bude pro Čechy v mnoha ohledech jednodušší.

inzerce

Evropští spotřebitelé by se při online nákupu zboží z jiné členské země EU měli už brzy cítit mnohem jistěji, než je tomu v současnosti. Evropská komise totiž dnes představila návrh, který má pravidla internetového nákupu a prodeje napříč Unií sjednotit, a nedůvěru nakupujících tak při nejmenším omezit. Komise si tak může odškrtnout jednu z položek na seznamu úkolů, které mají vést vybudovaní jednotného digitálního trhu představeného na začátku května.

Dnes představené změny mají v budoucnu pomoci i evropským firmám prodávajícím online, které se za současných podmínek bojí své podnikání do zbytku Evropy rozšířit.

Jourová: „Konečným důsledkem bude větší výběr za konkurenční ceny.“

„Jednoduchá, modernizovaná pravidla přinesou prospěch jak spotřebitelům, tak společnostem, jež získají větší právní jistotu a budou moci levněji a jednodušeji expandovat do celé EU. Konečným důsledkem bude větší výběr za konkurenční ceny,“ uvedla česká eurokomisařka pro spravedlnost, ochranu spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová, která měla přípravu dnešního návrhu na starost.

Jednodušší pravidla pro reklamace

Zatímco od domácích internetových obchodníků dnes nakupuje zhruba 44 % Evropanů, z jiných států EU je to pouze 15 % zákazníků. Evropští spotřebitelé totiž nemají v zahraniční online obchod dostatečnou důvěru a než by museli řešit případné komplikace, raději se spokojí s domácí nabídkou.

Potvrzuje to i nedávný průzkum evropské asociace ANEC, do kterého se zapojili i čeští spotřebitelé. „Téměř polovina (48,2 %) respondentů uvedla, že se cítí velmi sebevědomě při nakupování v českých internetových obchodech, ve srovnání s 24 % při nakupování od prodejců se sídlem v rámci EU,“ uvádí Lukáš Zelený, který je vedoucím právního oddělení společnosti dTest, která průzkum v Česku zajistila.

Jako nejčastější důvod vyhnout se online nákupu v zahraničí respondenti uváděli obavy z možných problémů při vracení zboží. Dalšími překážkami byly například jazykové bariéry, které trápí zhruba polovinu zákazníků, nebo také vysoké náklady na dopravu.

Právě sjednocení pravidel pro reklamaci a vrácení zboží je základním kamenem dnešního návrhu. Pokud totiž dnes zákazník reklamuje zboží z jiné členské země, může být prodejcem vyzván, aby doložil, že byl výrobek vadný už při dodání. Podle dnes představených pravidel by zákazník měl po celou dobu dvouleté záruky právo požadovat náhradu, aniž by muset vadu v době dodání prokazovat. To by nově platilo po celé Evropské unii.  

Pokud navíc prodejce nebude schopen vadný výrobek opravit nebo vyměnit, spotřebitel bude mít právo na odstoupení od smlouvy a náhradu nákladů i v případě drobných vad. Podle návrhu by se také měla prodloužit lhůta pro vrácení zboží z druhé ruky, a to z jednoho roku na dva, jak tomu je u nových výrobků.

Stejná pravidla jako v kamenném obchodě

Návrh Komise má podporu i u českých europoslankyň, které se této problematice v Parlamentu věnují.

„Očekáváme, že víc než polovina dárků pod evropskými stromečky bude letos nakoupena online, digitální prostředí je budoucnost pro byznys, spotřebitel by se v něm měl cítit jistě a sebevědomě, vědět jaká jsou jeho práva - stejně jako v kamenných obchodech,“ okomentovala plán Komise zpravodajka frakce ALDE za digitální agendu Dita Charanzová (ANO).

Na potřebu co nejvíce sjednotit pravidla pro obchod na internetu s těmi, která platí při nákupu v kamenných obchodech, upozorňuje i členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu Olga Sehnalová (ČSSD/ S&D).

„Evropský parlament bude při projednávání zajímat, aby sjednocená smluvní pravidla garantovala co nejvyšší možnou míru ochrany spotřebitele a nevedla k rozdílům mezi právními normami pro online nákupy a nákupy v kamenných obchodech,“ uvedla.

Kolik firmy ušetří?                                            

Jak již bylo zmíněno, nová směrnice by měla pomoci kromě spotřebitelů i evropským firmám. Chtějí-li totiž dnes firmy v rámci EU expandovat, stojí je přizpůsobení se tamnímu smluvnímu právu nemalé peníze i čas. Rozšíření podnikání do jiného členského státu tak dnes firmy stojí až 9000 eur, odhaduje Komise. Díky novým pravidlům by však firma, která chce expandovat na všech zbylých 27 trhů EU, ušetřila až 243 000 eur (více než 6,5 milionu korun).

Komise si od nových pravidel slibuje, že prodej v jiných členských státech zahájí na 122 000 evropských firem a počet zákazníků nakupujících online za hranicemi by mohl dosáhnout 70 milionů. Unijní HDP by se tak podle odhadů Komise mohlo zvýšit o 4 miliardy eur oproti současnému stavu.

Autor: Eliška Kubátová

inzerce

© 2004-2016. EU-Media, s.r.o., ISSN 1803-2486. Obsah této stránky je autorským dílem. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu EU-Media, s.r.o. zakázáno. Více informací je možné najít zde.
Technology and Design by MONOGRAM
to_top